14 mars 2011

What's in a name

På sistone har en god vän pratat mycket om att ändra sitt namn. Hon säger att hon passar bättre i det nya namnet och vill genom att ändra sitt namn också ändra sina förutsättningar. Jag har fått många ingående utläggningar om att ett namn är så mycket mer än ditt tilltalsnamn. Det visar hur du är som person, hur andra ser på dig.

Hon vill att jag ska byta också. Vad är det för fel på mitt namn? Nej men du har haft det så länge nu så det är dags att byta. Hon har även gett mig ett namn att byta till som hon en hel dag gick runt och sa. Kirsty skulle köpa den klänningen. Kirsty skulle gifta sig med den mannen. Kirsty skulle stoppa världssvälten. Kirsty skulle aldrig vara elak mot sin goda vän. Kirsty skulle göra si och Kirsty skulle göra så. Måste erkänna att trots alla hennes försök så kände jag mig inte benägen att ge efter.

En annan dag hade hon läst en artikel i DN som bekräftade allt hon sagt om att det ligger fördomar i namn och att människor med vissa namn presterar bättre. Okej. Du ser, sa hon, vi måste byta. Men jag har ju ett bra namn på dig. Hon tyckte inte att namnet på en avliden tyrannisk statsöverhuvud var ett bra namn för henne. Jag tycker det passar så bra.

I min umgängeskrets, eller en mindre del av den, tycker vi om att ge varandra nya namn. Det kan vara utsvävningar från originalnamnet och sen utsvävningar från utsvävningarna. Om du har gjort något eller sagt något kan detta ge utlopp för ett nytt namn. Ibland ligger det nya namnet bara så bra i munnen. I min telefonbok finns bland annat: Piro, Kryck, Peyton, Snoret, Gunemo, Plonk, Ambler, Beelzebub, Plingeling, Waka, Snoffan, Lenin, Allthewaymay, Tiff, Rozziizziizziizzii och Chinaboy. Detta skulle kunna bli en tävling, Gissa originalnamnet.

Människor jag tycker om får nya namn. Det är inte i skällssyfte. Så om jag kallar dig något annat, sluta gnäll. Jag har alltid fått nya namn och gillar det men det finns ett namn som inte är okej. Jag är ingen Kikki! Jag ÄR ingen Kikki! Hör ni det Olssons?

Så ska man då officiellt byta namn? Min goda vän har en väl utvecklad plan över hur detta ska gå till. Hur man smyger in sitt nya namn i folks medvetande tills det är enda sättet de känner dig på. Sneaky! Hon ser även tecken på att det är dags att byta namn. Här är mina tecken, när hon började kalla mig Kirsty kollade en kille in mig och sen, håll i er, såg vi Stefan Liv som också kollade in oss. Det kan haft mer att göra med att hon tvärnitade framför honom och säger till mig ser du vem det är? Ett tecken. Hur argumenterar du med dessa tecken?

Jag låter er bestämma. Vilket namn ska jag gå under?





3 kommentarer:

  1. hahaha!!!!!! Kirsty, Kööösty, du är världens bästa med alla dina namn! PUSS!

    SvaraRadera
  2. VA?? heter du Kristina?! trodde du hette gnuttan ju.

    SvaraRadera