19 oktober 2011

Dagens dåliga vana

När jag i mitten av åttiotalet gick i Bottnarydsskolan var resurserna inte så stora. Om du hade problem i ditt lärande, talsvårigheter, svårt för att läsa eller något annat som störde ditt kunskapsintag så fick du gå in i skolans enda grupprum. Där fanns skolans enda hjälplärare som skulle vägleda eleverna ut ur mörkret och in i genistadiet. Det gavs ett tillfälle varje dag att få denna hjälp så då samlades alla elever som behövde extra hjälp samtidigt, trots alla olika situationer. Du ville verkligen inte hamna i grupprummet. Förstå min ångest när jag blev tillsagd att gå in till Karin i grupprummet. Jag hamnade mellan en pojke som läspade och en flicka som inte höll pennan rätt. Oroligt väntade jag på min dom. Jag var inskickad i grupprummet för att jag skrev för tätt. En hel timme fick jag sitta och hålla ett pekfinger mellan varje ord jag skrev för att lära mig skapa mellanrum. Jag minns inte om jag var tvungen att gå in oftare men så här i efterhand kan jag tycka att jag inte blev riktigt botad. Det är ofta jag missar mellanslagstangenten och måste backa och rätta till. Högst irriterande.



1 kommentar: