31 oktober 2011

Dagens syndabekännelse

När jag idag tittade lite förstrött bland Myrornas böcker så såg jag en bok som alltid ger mig lite dåligt samvete. Clownen Jac av Hjalmar Bergman. När jag gick på högstadiet hade jag en svensklärare som tyckte att jag var väldigt negativ. Mina starka åsikter om olika författare kan ha lett till detta. Jag var inte helt nöjd med läslistan. Vid ett tillfälle introducerade hon mig till Hjalmar Bergman. Eftersom han levde ett tragiskt liv och sedan tog sitt liv tyckte hon att han var perfekt för mig. Jag och Hjalmar fann varandra och jag tyckte mycket om hans tragi-komiska böcker. Boken Clownen Jac var en slags självbiografi. Tydligen den bok som står i flest bokhyllor men som minst har läst. Nu till mitt dåliga samvete. Jag har under loppet av flera år, med olika lärare lämnat in en recension på denna bok. Varje gång det var dags för en bokrecension så bokade jag denna bok. Den ansågs lite tung och svår och gav därför mycket cred. Okej tänker ni, hon lämnade in samma uppgifter igen och igen. So? Det hade väl känts mer okej om det faktiskt varit så att jag någon gång läste boken. Jag analyserade den i uppsatser och muntliga framträdanden. Som sagt var, recension på recension.

Jag kan varmt rekommendera den. Eller flera artiklar och baksidan på boken gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar