31 maj 2011

ÄNTLIGEN!!!





Imorgon kommer den. Sommaren. Den är här då. Jag är tokladdad. Jag har redan ätit svenska jordgubbar. De var goda, jag kommer kunna äta även detta års skörd av mitt röda guld. Förra året inför sommaren gjorde jag och mina vänner en lista över vad vi ville göra under sommaren. Jag kan glatt säga att Dummemossevandringen blev av. Men inte mycket annat. Dock gjorde vi saker som inte stod på listan. Nu är det dags för en ny planering. En ny sommarlista. Sommaren är min årstid. Då lever jag på sill och färskpotatis, jordgubbar och glass. Bellert och jag har ett favorit glasställe som heter Glass på plats, där de gör sin egen. Mannen som äger stället vet att när vi kommer så behöver han inte skynda sig för vi tar god tid på oss och ofta slutar det med att vi tar det vanliga. Han har full koll på oss.

Så det här ska bli den bästa sommaren i mitt liv! En perfekt sommar är roadtrips, glass, läsa böcker på stranden, i gräset och med en glass i handen. Grilla på kvällarna, nattdopp, cykelutflykter, morgondopp och med en glass i handen. För mig är det tradition att få höra denna dikt läsas i början av varje sommar. Så ut och planera den bästa sommaren!

Lärodikt den 1 juni

Var glad min själ åt vad du har:
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
så har du nittionio kvar
och någon blir den största.

Giv noga akt på var du står:
imorgon är med ens igår,
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommardar per år.
Imorgon är den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar