2 november 2011

Dagens dagdröm

Det hände ju ibland att man drömde sig bort som ung och önskade att man hade det som i en bok eller film. För mig var det en TV-serie som jag gärna hade bytt plats med. Vi hade en parabol när jag var ung och genom den fick vi in utländska kanaler. Stort i Bottnaryd där vi hade Ettan och Tvåan. De som bodde på rätt sida berget hade även Fyran. Där kunde jag titta på program som aldrig nådde den svenska publiken. Denna serie var en sådan. The Facts of Life! Den handlade om fyra tjejer som bodde på internat men som efter att ha stulit en bil eller nåt blev förvisade till att bo med en kvinna som höll koll på dem och de fick hjälpa till extra. Tjejerna uppfyller alla stereotyper. Klyscha efter klyscha haglade i serien. Den blonda, vackra, rika flickan som alltid kommer ihop sig med pojkflickan från the Bronx som meckar med motorcyklar. Den smarta, "besserwisseriga", överviktiga flickan som hänger ihop med den nyfikna, roliga, söta, lilla svarta flickan. Samt den ständigt glada, bakande och alldeles för släpphänta kvinnan som tar hand om dem. Jag älskade denna serie. Jag älskade introt. Jag älskade deras fula skoluniformer. Jag ville bo på Eastland school. Jag ville hänga med Jo, Blaire, Natalie och Tootie.


Det var även i denna serie som jag för första gången fick se denna man:

fol1011
Som sagt var denna serie hade allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar