25 februari 2011

Flyttreflektioner


Hur har så mycket fått plats i en så liten lägenhet? Jag packar och packar men det tar aldrig slut, småsaker precis överallt. Jag försöker förtränga vissa skåp men måste snart inse det oundvikliga: Jag har mycket grejer.

Jag har inte frostat av min frys en enda gång på de över två år som jag har bott här. När jag nu tömde den för att kunna frosta av den fanns där fem saker. En påse egenplockade blåbär, en påse lax och tre Ben&Jerry's.

För att vara en människa som bara genom sin närvaro kan döda växter har jag väldigt många krukor.

Jag gillar tydligen olika sorters porslin. Stora tallrikar i en färg och sort, djupa tallrikar i en annan. Den enda sammanhörande servis som fanns har nu fått ett nytt hem på sortergården. Då rök mina assietter. Men jag har fina dessertskålar i glas så det gör inget. Koppar i olika storlek och utformning. Sådan är jag - tydligen.

När ens grannar också flyttar så är det trevligt att ha små sammanstötningar. Vi jämför hur mycket vi gjort och vad vi har kvar och lovar att hjälpa varandra. Lånar kartonger och tejp av varandra (okej det var bara jag som gjorde det men ändå trevligt).

Härligt när goda vänner kommer över med lunch och hjälper till. Mindre trevligt att dessa "vänner" valt att börja jobba lagom tills att allt ska packas upp.

Har varit duktig och tagit ledigt från jobbet för att slippa stressa fram och tillbaka, samt att panikpacka som annars är en utmärkande vana hos mig. Nu är jag lugn och samlad.

Har packat ner allt köksgeråd och tejpat igen lådan. Insåg sedan att det är fredag idag och detta kommer packas upp först på måndag. Take out!

Önskar alla en trevlig och solig helg. Har ni inget att göra så kan man stanna förbi Bymarken.

Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar