9 februari 2011

Lite ytlighet

Tänk att även den fulaste dialekt kan försvinna om rätt person talar. Igår satt jag och lyssnade till två trevliga brandmän som undervisade mig om brandsäkerhet på min arbetsplats. Jag kom till utbildningen glad i hågen en kvart innan starten. När det var fem minuter kvar tills det började var jag fortfarande själv. Börjar nu undra om jag kommit fel. Nej du är helt rätt. Jajemensan det är jag. Tio minuter för sent dyker det upp 13 kvinnor i 50-års åldern. Säg den lycka som varar. Efter två timmar börjar jag lyssna på hur de säger istället för vad de säger. Den där tjocka dialekten verkar bekant, undrar var de kommer ifrån. Jönköping såklart. Två timmar och jag hade inte hört den hemska jönköpingskan. Då är den som talar snygg. Och i uniform. Idag blev en fördom besannad och en emotsagd. Brandmän är snygga och jönköpingska kan låta helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar